Sunday, 26 November 2017

PENGGUNAAN FROG PLAY DALAM MATA PELAJARAN PENDIDIKAN ISLAM SEKOLAH RENDAH: SATU TINJAUAN DI SK MERU 2.

Zuraini Binti Zakaria
Guru Advokasi Emas

SK Meru (2)
Jalan Paip Meru, 41050 Klang,  Selangor Darul Ehsan

Tel: 013-2272091/ 03-33931598
Email : zurainiraja14@gmail.com


ABSTRAK
Persekitaran Pembelajaran Maya (Frog VLE) adalah platform pembelajaran maya yang menyediakan akses kepada Penyelesaian Pembelajaran Bersepadu.  Penyelesaian bersepadu  membolehkan pengajaran, pembelajaran, kolaborasi dan pentadbiran dijalankan melalui Frog VLE berasaskan internet. Sistem pembelajaran berasaskan laman web  menyerupai pendidikan dunia sebenar dengan menyatukan konsep pendidikan konvensional.  Frog VLE memfokuskan kepada usaha untuk memudahkan kehidupan guru dan pelajar, sekaligus mempertingkatkan teknik pengajaran dan pembelajaran.  Artikel ini bertujuan untuk mengenalpasti kesan penggunaan Frog Play di kalangan murid-murid tahun 4. Kajian ini telah dijalankan ke atas 20 orang murid lemah tahun 4 di SK Meru 2, Klang Selangor. Kajian ini merupakan kajian kualitatif melalui pemerhatian di dalam kelas dan menganalisis dokumen berbentuk artikel dan jurnal ilmiah. Hasil kajian mendapati, murid-murid berminat dan seronok semasa pdpc dijalankan. Pengkaji juga mendapati tahap keyakinan dan semangat murid untuk belajar lebih tinggi berbanding  sebelum ini. Sehubungan dengan itu, diharapkan penulisan ini dapat memberi impak positif kepada guru-guru pendidikan islam untuk terus mengaplikasikan penggunaan frog play dalam pdpc mereka.

Kata Kunci: VLE Frog, Pembelajaran maya, minat murid, pendidikan islam, seronok belajar

No comments:

Post a Comment

Alhamdulillah.. segala puji hanya bagi Allah Tuhan sekalian alam... Lama ustazah menyepi dari coretan di sini, buka...